band8

Fördelar med musikutbildning

1. Att spela musik förbättrar koncentration, minne och självuttryck

En tvåårig studie i Schweiz körs med 1200 barn i mer än 50 klasser vetenskapligt visade hur spela musik förbättrat barns läsning och verbala färdigheter genom att förbättra koncentration, minne och självuttryck. (1) Yngre barn som hade ytterligare tre musikklasser per vecka och tre färre huvudläroplan gjorde snabba utvecklingar i tal och lärde sig läsa med större lätthet.

Andra effekter som visades av studien visade att barn lärt sig att gilla varandra mer, njöt av skolan mer (liksom deras lärare) och var mindre stressade under de olika testerna, vilket tyder på att de var bättre på att hantera prestandatryck.

2. Att spela musik förbättrar förmågan att tänka

Pågående forskning vid University of California-Irvine och University of Wisconsin-Oshkosh (2) visar att lärande och spela musik bygger eller ändrar Neurala vägar relaterade till rumsliga resonemang uppgifter, som är avgörande för högre hjärnfunktioner som komplexa matematik, schack och vetenskap.

De första studierna visade att lyssna på en Mozart sonat tillfälligt förbättrat ett barns rumsliga förmågor. Ytterligare studier jämförde barn som hade datorlektioner, barn som hade sånglektioner, barn som lärt sig musik med hjälp av ett tangentbord och barn som inte gjorde något extra. De barn som hade haft Musik klasser poäng betydligt högre – upp till 35% högre – än barnen gjorde Som hade dator klasser eller gjorde inget extra. (3)

3. Att lära sig musik hjälper underpresterande elever att förbättra

Forskare vid Brown University i USA (4) upptäckte att barn i åldern 5-7 år som hade släpat efter i sin skolprestation hade hunnit ikapp sina kamrater i läsning och var före dem i matematik efter sju månader av musiklektioner. Barnens klassrum attityder och betyg beteende hade också förbättrats avsevärt, och efter ett år av musikklasser rankades som bättre än de barn som hade haft några ytterligare klasser.

1. E W Weber, M Spychiger och J-L Patry, Musik macht Schule. Biografie und Ergebnisse eines Schulversuchs mit erweitertemMusikuntericcht. Padagogik in der Blauen Eule, Bd17. 1993.

2. Olika studier av Dr. Gordon Shaw (University of California-Irvine) och Dr. Fran Rauscher (University of Wisconsin-Oshkosh), med andra. Inklusive de som publiceras i Nature 365:611 och Neuroscience Letters 185:44-47